För dig som vill börja idrotta utan att behöva gå till ett gym finns det flera sporter som är lätta att komma igång med; till exempel löpning, längdskidåkning och vandring.

Löpning

Löpning är kanske den sport som kräver minst utrustning. Du behöver endast ett par bra skor för att kunna börja. Du hittar en genomgång av flera populära modeller på Sportfack. Om du inte har mycket kunskap om vilka du ska välja brukar personalen som säljer skorna i sportaffärerna vara kunniga. För en nybörjare kan det vara lämpligt att inte gå ut för hårt. Leder och ligament behöver tid på sig för att anpassa sig till den ökade belastningen. Två dagar i veckan ger mer resultat än du tror i och i början kanske du till och med bör promenera och/eller löpa i intervaller.

Löpning

Vandring

Vandring är ett enkelt sätt att börja röra sig på. Det är roligt att vara ute i naturen och det är dessutom bra motion. Om du ska gå långa sträckor på ojämn mark med en tung packning behöver du ett par rejäla vandringskängor. Det är viktigt att välja rätt. Länna Sport är ett företag som har ett stort, bra sortiment. Köp också bra strumpor, helst i ull och någon syntet. De bör också vara vadderade för att minska risken för skavsår. Klä dig i lager och se till att ha ordentligt med vatten med dig.

Längdskidåkning

Längdskidåkning ger en effektiv träning av hela kroppen samtidigt som du får en chans att komma ut i naturen. Det finns ett stort utbud av produkter för längdskidåkning. Du bör fundera över hur mycket pengar du är beredd att lägga ut.

Vilka skidor du ska välja avgörs av din längd och vikt. Be kunnig personal i sportaffären om hjälp. Det förstör mycket av nöjet om du har fel skidor. Som nybörjare bör du ha skidor som passar för alla typer av skidåkning. Stavarna ska vara 20-35 cm kortare än dig själv. Välj pjäxor som passar bindningstypen på skidorna. Det är också bra om de har ett stöd under hälen för att du inte få en felaktig belastning på foten.