Nu när det är vinter måste somliga av oss lägga om träningen av en eller annan anledning. Men oavsett hur man känner för snö och kyla finns det bra träningsalternativ att välja mellan.

Åka skridskor

Åka skridskor är ett perfekt sätt att träna konditionen samtidigt som ben- och sätesmusklerna. Det är dessutom en skonsam träningsform för knäna, tro det eller ej. Har man aldrig åkt skridskor sedan man var barn är det något man snabbt kan vänja sig vid igen. Men de gamla skridskorna passar nog inte längre, så det blir dags att köpa nya.

Vinterlöpning

Den som har kommit igång med löpning behöver inte sluta springa utomhus bara för att vintern anlänt. Så länge man klär sig rätt och justerar sin teknik något är det inga problem att springa även under vintertider. För att minska risken för att halka kommer man behöva springa mer på framfoten, korta ned sitt löpsteg något och flytta kroppsvikten lite mer framåt.

Skidåkning

Skidor är också ett perfekt sätt att träna under vintern. Oavsett om man väljer längdskidor eller ger sig ut i skidbacken kommer man träna inte bara konditionen utan även många stora och små muskelgrupper genom hela kroppen.

Träna på gymmet

Är man dock en av dem som inte gillar kyla och snö är det nog bättre att hålla sig inomhus än att tvinga ut sig själv. Risken finns alltid att man trappar ned träningen för mycket om annars. Har man inte redan ett medlemskap på ett gym är det värt att satsa på detta under vintermånaderna. Välj helst det som ligger närmast antingen jobbet eller hemmet och inte bara det som är bäst utrustat eller störst. På så sätt kommer man kunna få in fler träningspass, även ett och annat spontanbesök.