När du cykeltränar får du mycket frisk luft, anpassningsbar motion för nybörjare till atleter och en träningsform du kan ägna dig ut året runt. Men du måste tänka på säkerheten och vara rädd om dig själv. 

Landsbygd – bilar

En av de farligaste saker när du landsvägscyklar är bilister. Här finns det sällan cykelbanor som du annars ska hålla dig till. Som cyklist ska du cykla på samma sida som bilarna, medan fotgängare ska möta bilarna ska du följa med i rytmen. Det betyder att bilarna är bakom dig och kommer att vilja köra om. Försök att hålla dig nära vägkanten. Vill du lyssna på musik eller en ljudbok är det bäst att bara ha en hörlur, du får inte stänga ute ljudet från trafiken. Om en bil får sladd eller tutar bakom dig måste du kunna höra det.

Vintern – dubbdäck

Det är full möjligt att cykla på vintern men du behöver byta till dubbdäck. Och för dig som tränar är det bra om däcken är lätta med mindre dubbar. Du får fortfarande bra grepp men däcken väger betydligt mindre. Dubbdäck behöver köras in på asfalt eller isfritt underlag i ungefär 4 mil utan stora inbromsningar eller hårt cyklande. Använd den fram och tillbaka till jobbet ett tag för att skynda på processen. När du kör in däcken ska du ha fullt lufttryck men när vintern kommer får du bättre grepp om du cyklar på lågt lufttryck.

Skydd – Hjälm och bra skor

När, inte om, du vurpar med cykeln ska du inte få mer än några skrubbsår. Träningsformen är inte livshotande eller farlig förutsatt att du har rätt skydd på kroppen. Armbågar och knän ska ha vadderade skydd för landsväg eller hårda skydd för terräng då fallen kan bli hårdare och längre. Ha alltid hjälmen på dig när och se till att skorna greppar cykelpedalen ordentligt!